Piernik babci Marysi

Uwielbiam przeglądać blogi kulinarne w poszukiwaniu inspiracji. Jednak najcenniejsze są dla mnie przepisy naszych mam i babć. Jako mała dziewczynka uwielbiałam szperać  w czerwonym zeszycie gdzie mama zapisywała wszystkie ważne receptury na ciasta, ciasteczka, świąteczne sałatki i inne rarytasy. Postanowiłam zachować nie tylko moje rodzinne przepisy, ale również te, których spróbowałam dzięki bliskim mi osobom. Od czasu do czasu będę się z wami nimi dzielić. Dzisiejsza inspiracja to piernik, który poznałam dzięki uprzejmości Madzi a ona odziedziczyła go po swojej babci Marysi.

Składniki:

1/2 kilograma mąki
1 szklanka cukru (użyłam brązowego)
30 dkg miodu
1 szklanka śmietany
1/2 kostki masła
4 jajka
2 łyżki oleju
2 łyżki kakao
2 łyżki kawy
2 łyżki przyprawy do piernika
1 łyżeczka sody oczyszczonej
Szczypta cynamonu
Ulubione bakalie

Masło zagotować z miodem i cukrem, ostudzić. Wymieszać wszystkie suche składniki: przesianą mąkę, kakao, kawę, sodę oczyszczoną, przyprawę do piernika i cynamon. Oddzielić żółtka od białek, białka ubić na sztywną pianę. Przestudzone masło z miodem i cukrem wlać do dużej miski. Następnie dodać wszystkie składniki suche dalej żółtka jaj, olej, śmietanę i bakalie. Na koniec dodać ubitą pianę z białek. Ważne by dodawać ją stopniowo i delikatnie mieszać masę drewnianą łyżką. Ciasto przelewamy do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy w temperaturze 180 stopni przez 60 minut. Po 45 minutach sprawdzamy czy wierzch ciasta przypadkiem się nie przypala.

Przepis na polewę czekoladową znalazłam kiedyś w sieci i od tamtej pory nie używam już rozpuszczonej czekolady. Polewa jest doskonale błyszcząca i rozpływa się w ustach. Podnosi o półkę wyżej nawet najprostsze ciasto!

Polewa czekoladowa:
3 łyżki wody
3 łyżki cukru (w moim przypadku brązowy lub kokosowy)
60  gram masła
3 łyżki ciemnego kakao

Wodę i cukier podgrzewamy w rondelku do momentu aż cukier się rozpuści. Następnie dodajemy pokrojone w kosteczkę masło. Kiedy masło się rozpuści odsuwany garnek na bok i dodajemy kakao energicznie mieszając drewnianą łyżką. Ważne by trzymać się kolejności dodawanych składników. Dzięki temu polewa będzie miała odpowiednią konsystencję i połysk. Polewamy ciasto dopiero w chwili kiedy będzie wystudzone, w moim przypadku następnego dnia po upieczeniu.

Dla mnie idealny piernik zawsze idzie w parze z powidłami. Korzenny smak piernika, delikatna polewa czekoladowa i lekko kwaskowaty smak śliwek to połączenie idealne. Oczywiście można przekroić ciasto i przełożyć powidłami, ale w naszym domu każdy smaruje swój kawałek, ilość powideł wedle uznania 🙂

11 thoughts on “Piernik babci Marysi

  1. Ja jestem po prostu smutna, uwielbiam piernik, ale ani mój mąż za nim nie przepada ani dzieci(oni raczej sezonowo i wedle zmiennego nastroju dzisiaj tak, ale za tydzień już nie :D) więc robiąc taką keksówkę byłabym skazana na Insanity nie 6x w tygodniu a 3x dziennie 😀 Przecież nie mogłoby się zmarnować 🙂
    Ale przepis kradnę i na piernik i na polewę, bo zgadzam się, że nawet najbardziej nieudany wypiek można uratować polewą- czekoladową oczywiście, więc na pewno mi się przyda 🙂

    Polubienie

  2. Bardzo apetycznie wygląda ten piernik. Przepis też prosty, więc z pewnością to będzie mój kolejny wypiek. Tym bardziej, że powidła śliwkowe też już mam – pierwszy raz sama robiłam.

    Ale najpiękniejsza rzecz w tym wszystkim to „rodzinny notes z przepisami”. Moja mama taki prowadzi już od wielu lat, a są tam receptury mojej Babci i Prababci. Notes jest wysłużony, z plamkami od polewy czekoladowej, dżemu i różnych kremów. Z tych przepisów robiłam swoje pierwsze wypieki, pierwsze przetwory.
    Sama też taki prowadzę. Ma czerwoną okładkę i jeszcze wiele stron do zapisania…

    Polubienie

Skomentuj

